top of page

מפת הדרכים שלך להגשמה


מה סיפור הדרך שלך?

כיצד מיצרים מערכת יחסים שיש בה קירבה, אכפתיות ומשמעות עם מתבגרים? זוהי בהחלט סוגיה שאיתגרה את המערכת בשנת לימודים רגילה וכעת מועצמת עוד יותר עם הלמידה ההיברדית, לצד שאלות כמו: מיהו הבוגר המיטבי של המערכת? ומה תפקיד המורה בעידן החדש? אלו איכויות ומיומנויות נדרשות מהמורה כדי להיות משמעותי ורלוונטי עבור התלמידים ? כיצד לייצר מערכת יחסים אותנטית ומצמיחה עם תלמידים? איזה מבנה ארגוני נדרש כדי לתמוך במערכת כזו? באיזו שפה להשתמש? מהו אותו שיח שיגרום לתלמידים לגלות מעורבות? כן להישאר עם המצלמה פתוחה, לפדבק חזרה כשמתבקשים או כשהם מבקשים להגיב. מהו אותו קוד דיאלוגי שיש לפצח בשיח מולם? מה יניע אותם לפעולה או בשפת ההייטק כיצד לייצר enagement מעורבות? המעורבות כאמור יכולה להיות רגשית, להביע רגש לגבי משהו נלמד, קוגנטיבית לשתף מה הם חושבים בנוגע לנושא או מעורבות פעילה של ביצוע משימה. אך כדי לייצר מעורבות מהסוג הזה לא די בכלים טכנולוגים מגניבים, חשוב שנהיה קשובים למשימה ההתפתחותית החשובה ביותר של המתבגרים שלנו והיא פיתוח זהות עצמית, עיצוב המצפן הפנימי שלהם. ד"ר פנינית רוסו-נצר פרסמה מחקר מרתק על פיתוח מצפן פנימי אותנטי (AIC) - מערכת ערכים, שאיפות, תחומי עניין ומטרות מצמיחות בקרב מתבגרים ככלי המסייע בטיפוח רווחה נפשית המקדם חוויות יומיומיות חיוביות, בעלות משמעות ותחושת ייעוד. כל זאת, מוביל להתנהלות אוטונומית של המתבגרים ופיתוח חוסן פנימי המאפשרים התמודדות עם מצבי חיים מורכבים כמו: היעדר סמכות (ראו מרחב הזום). אפשר לקרוא על המחקר כאן: https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S0191886920304372

ברצוני להציע כלי רגשי קוגנטיבי המעוצב כמפת דרכים ומעודד שיח אימוני רגשי בין מורה לתלמיד. בעזרת עיצוב מפת הדרכים מתנסה התלמיד בבחירת יעד אליו היה רוצה להגיע, מסמן אבני דרך, מתוודע לחוזקות שלו, מתעמת עם חסמים בדרך, בוחר שותפים, מנווט בין נתיבים וכך בעזרת שיח מובנה חושף התלמיד עוד היבטים בזהותו ומייצר סיפור דרך שישרת אותו בהמשך. המורה מוזמן לעבור בדיוק את אותו תהליך ולטפח רבדים רגשים וחברתיים בעצמו, אין צורך בידע קודם של המורה, יש תהליך מובנה שמלווה על ידי סרטוני הדרכה עם אפשרות לשתף ולקבל עזרה. הכלי הינו חינמי איזה כיף!!! מזמינה אתכם להיכנס, לחוות בעצמכם ובתי ספר שירצו להעמיק בתחום החניכה ולקבל ממני ארגז כלים בצורה מקוונת מוזמנים ליצור קשר.

הכלי מלווה על ידי אגף הניסויים של משרד החינוך, כל הזמן בלמידה והתפתחות בעזרת המשובים שאני מקבלת מהשטח. אשמח להארות, רעיונות ופיתוחים מעניינים. מוזמנים לשתף אנשי חינוך בקבוצות השונות.

צירפתי לפוסט דוגמה למפת דרכים שיכולה לשמש אתכם כפעילות נהדרת במרחב הוירטואלי או כיתתי. לעוד חומרים מוזמנים להצטרף לקבוצת המאמנטורים בפייס שם אפרסם מידי שבוע: כלים לשיח אימוני-רגשי.

קישור לאגף מו"פ

להתנסות לאנשי חינוך:

bottom of page